Ajantasaisia kuvia Kuopion keskustorista, jota savolaiset ovat tottuneet nimittämään maailman navaksi. Kiista kalahallin säilyttämisestä käy kiivaana ja on kiinnostavaa nähdä, voittaako vallankumous vaiko taantumus. Jälkimmäisellä tarkoitan niitä, jotka haluaisivat purkaa kauppahallin kalahalliosan ja rakentaa sen tilalle ansarin,lasiseinäisen kahvilan liukuportain.
Kalahalli on nyt toistaiseksi tuettu teräs- ja betonirakentein miljoonan euron kustannuksin (sikäli kuin annettu tieto pitää paikkansa). Torin alustaa rakennetaan kalahallin purkamisvaihtoehdolla. Vastaehdotuksena oli rakentamisen jatkaminen säilyttämisvaihtoehdolla.
Viimeksi tori oli tämän näköinen 1990-91.
Kuvat eivät ole minun ottamiani, vaan olen saanut ne Kuopiosta kännykkälähetyksenä, mistä johtuu niiden kuvataiteellinen luonne.
14 kommenttia:
Surkeen näköistä, en kyllä mene katsomaan ennen kuin on valmis. Sääliksi käy lähitalojen asukkaita kun möyrinä aamusta alkaa ja loppua ei näy.
Tuleepa siitä minkä näköinen tahansa, niin ei luulisi sen ainakaan tuosta pahenevan.
Rakennustyömaita kolunneena en näe perustustöitä sen kummempina kuin mitä tahansa ilmiötä maailmassa. Ne eivät siis sillä tavalla silmää särje. Tottumus ihmisen toimiin, ja kylmiintyminen sille tosiasialle, ettei tämä laji lopeta ennen kuin se on kaivellut koko planeetan tarkoitusperiensä mukaisille funktioille.
Arvot ymmärrän kyllä kun vanhaa puretaan ja uutta väen vängällä sijaan tyrkytetään, ja myös rakennetaan, vaikka jo heti suunnitelmia tutkiessa kylmät väreet kulkevat selkäpiitä pitkin.
valto e
Rakennustyömaat kuuluvat kulttuurin kuvaan eikä tässä sinänsä siitä ole kysymyskään, sillä siellä roiskuu missä rapataan. Tässä olivat ensin vastakkain kalahallin säilyttämistä koskevan, kaupunginvaltuustoon asti ulottuneen kansalaismmielipiteen ja rakentajien intressien yhteentörmäys. Rakentajien ja heidän lakeijoittensa mielestä rakennushankkeista on liian helppo valittaa, mutta mitä sitten on demokratia,jollei mahdollisuutta puuttua asioihin ja keskustella niistä. Se kyllä tiedetään, että kansalaismielipide jää aina toiseksi ja valitukset hylätään ajallaan, mutta rakentajan mielestä kyse ei ole demokratiasta, vaan suunnitelmien toteuttamisen ilkeämielisestä hankaloittamisesta. Noin muuten olen aina hyvilläni siitä, että duunareilla on työtä.
Ei huvita käydä torin kulmilla lainkaan. Katujen ajosuuntia on muutettu, joten minun on oltava tarkkana siellä autolla liikkuessani. Onneksi paikan voi kiertää.
Aikoinaan kaupunki päätti, että ei jättimarketteja moottoritien varteen. Sitten kun ne oli rakennettu, perustettiin työryhmä pohtimaan kaupunkikeskustan liiketoiminnan elvyttämistä. Sillä tiellä ollaan. Alatoria rakennetaan nimenomaan autoilevien tarpeisiin. Ylätorille tulee lisää rumia pömpeleitä.
Kiitos kommentistasi! joo alin sieni ei oo syötävä, en söis sappitattia, kiva kun ehdit piipahtaa.t.pipsa
Se on nuorena erehdyttävästikin herkkutatin näköinen. Lehmäntattiakin syö, mutta on se vähän lätkyä.
Voi hemmetti tätä toria, joo tuosta ei pahene kyllä tai ei näistä hulluista kuopiolaisista kyllä ikinä tiedä, siis se oli jo viime kesänä hajalla... itse muistan viehättävän ja ihanan torin mutta se olikin joskus 1900 luvulla..
mustaleski
Samoin aatoksin.
Hei! Oletko tutustunut Pohjois-Savon valokuviin menneiltä ajoilta täällä: http://www.pohjois-savonmuisti.fi/verkko_nayttelyt/pohjoissavonlehtikuvia/index.htm
...vai peräti itsekin ollut osallisena sen laatimiseen?
valto
Mukavaa, että löysit tämän sivun. Minulla on kyllä vielä kuvia. Olen ollut laiska päivittämään, mistä anteeksipyyntöni blogin katsojille.
Muailman napa? Sie varmaa tarkotit maailman napaa?
Sitäpä niin.
Lähetä kommentti