Kuvassa rautatie Kuopiosta phjoiseen vuonna 1902 Victor Barsokevitscin tai hänen työntekijänsä kuvaamana. Ns. Kallan sillat tulivat ratapenkereen viereen. Nyt niitä uudistetaan ja olen kuullut sanottavan, että liikenteelliseen hyötyyn nähden niistä tulee liian kalliit, mutta puoluepoliittiseen hyötyyn nähdet hinnaltaan sopivat.
4 kommenttia:
Tapasin eräässä tilaisuudessa vanhan rouvan, joka jo 70 vuotta sitten oli surrut Suosaaren pilaamista. Hän oli ollut apulaisena siellä olevalla huvilalla, hoitanut kahtasataa erilaista kukkaa. Nythän koko alue peittyy kiveen. Ihme juttu, että kaikista ihmisistä juuri hän sattui saman pöydän ääreen lohikeittoa syömään.
Olen joskus ajatellut, että on hyvä, etten ole tätä tai tuota näkemässä. Kuopionniemi on ahdas ja kehityksen telaketjut kulkevat yli sieltä mistä pääsevät. En tiedä, asunko vieläkään paikassa, jossa aamulla ei tarvitse herätä outoon ympäristöön. Kovasti jo maisemallistakin pysyvyyttä asuinympäristöltäni toivon.
Inkilänmäki Puijon kupeessa oli sijainniltaan varsin mukava asua, mutta äänimaisema oli kamala läheisen moottoritien takia. Kuitenkin jokunen kesä sitten satakieli asettui läheiseen viitaan ja sen laulun volyymi läpäisi kirkkaasti liikenteen kohinan.
Iloharjun täydennysrakentamissuunnitelmaa pelkäsin. Siitä oli ilo kaukana. Mietin, että pitääkö minun vielä sekin nähdä. Miksi pitää rakentaa liikennemelualueelle valaistuksellisesti huonoon paikkaan ja vaarantaa kansallisestikin merkittävä lehtoalue?
Tiedätkö, kuka tai ketkä on se puoluepoliittinen taho, jonka vaikutuksella Pohjois-Savo saa näitä liikennerahoja? On käsittämätöntä, että Pohjois-Savon maantiellä (vt9 ja vt5) on katuvalot melkein 200 kilometrin matkalla. Se on hirvittävää tuhlausta. Jos jossakin tarvittaisiin maantien varrelle valaistus, se olisi Hämeenlinnan ja Helsingin välillä ja lännestä Helsinikiin tultaessa jonkin matkaa. Mutta Pohjois-Savossa, jossa autojen virta on kuin Pohjanmaan joki. (Tämän vertauksen luin jostakin ja se tuntui hyvältä, sopii tähänkin.) Olisiko tuo taho Katainen, vai kenties sittenkin Kääriäinen?
En ole sitä tilannetta kovin seurannut. Savo-Karjalan tiepiirin asioitahan nämä teknisesti ovat. Hämeenlinnan suuntaa en muista, mutta Turusta Helsinkiin päin on moottoritiellä kurjan pimeää johonkin aikaan vuodesta. Kuopion ikuinen trauma on, että liikenne pohjoiseen virtaa nelostietä. Koska Puijon huonoa vetovoimaisuutta on myös valiteltu, ehdotin joskus Savon Sanomissa, että rullataan nelostien asvaltti ja pannaan viitostielle pakollinen kiertosuunta Puijon tornin ympäri.
Lähetä kommentti